Frihetstonen till Maxida Märak

Artisten och aktivisten Maxida Märak tilldelades 2019 års Frihetston vid en ceremoni på Bokmässan i Göteborg den 28 september.

Maxida Märak och Erik Blix

Maxida Märak är sångare och rappare som fyller sin musik med både samtidsreferenser och tradition. Många svenskar upptäckte henne 2015 då SVT sände dokumentärserien Sápmi Sisters om systrarna Maxida och Mimie Märak. Sedan dess har hon dykt upp i många sammanhang – som DJ, sångare, rappare, skådespelare och sommarpratare i radio.

I sin musik blandar Maxida Märak musikaliska uttryck, som bluegrass, hiphop och jojk. Engagemanget för samers rättigheter går som en röd tråd genom hennes arbete. Både i sin musik och i andra sammanhang lyfter Maxida Märak fram människorättsfrågor och antirasism.

Motivering till Frihetstonen 2019 lyder:

”Maxida Märak är människorättsaktivisten och rapartisten som ständigt förnyar och breddar sitt konstnärliga uttryck. Med rötterna i Sápmi och fötterna i urban hiphop höjer hon sin stämma för människor och folk som behöver få sina historia berättade.”

– Det är ofrånkomligt att inte prata om samtiden. Jag har svårt att förstå människor som har en röst men inte nyttjar den, sa hon i ett samtal med Erik Blix på Bokmässan i Göteborg i samband med prisutdelningen.

Maxida Märak ser sig själv som priviligierad. Som artist har hon medial makt, menar hon, och med den kommer också ett stort ansvar. Både genom sin musik och sin kamp för ursprungsbefolkningarnas rättigheter globalt använder hon sin röst och hon tycker att det är ”oförskämt att inte vara påläst”.

– Vi lever i en tid där ingen höjer på ögonbrynet om du säger att du är rasist. Det är helt okey, det är galet! Men jag vill inte ha rasister och nazister på gatorna. Och när jag säger det blir jag kallad extremist, sa hon och kritiserade de etablerade politiska partierna idag för att vara för lika, att det inte finns några tydliga skillnader mellan dem.

Maxida Märak menar att politikernas jakt på väljare mest liknar en pr-kupp i sociala media där de riskerar att missa en hel generation som faktiskt vill prata politik, och se en verklig förändring. Samtidigt är hon försiktigt optimisisk, den politiska polariseringen till trots. Bland annat för att klimatfrågan blivit så stor.

– Vi som tillhör ursprungsbefolkningen har sett klimatförändringarna länge. Men ingen har lyssnat. Men jag tror på människans godhet, det är viktigt att hålla fram. Men tiden är knapp, sa hon och berättade också att hon precis köpt ett hus i Jokkmokk och lämnat Stockholm.

aaaa

Laleh och Erik Blix. Foto: Per-Johan Thörn.

Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne delar sedan 2009 ut priset Frihetstonen för att uppmärksamma musikens roll i både frihetskamp och i att befästa människors känsla av självbestämmande. Utgångspunkten är Elie Wiesels ord ”När musiken tystnar dör friheten”.

Senast priset delades ut var 2016, då sångaren och låtskrivaren Laleh Pourkarim belönades. Det var egentligen 2015 ärs pris som delades ut med viss fördröjning eftersom pristagaren bodde utomlands.

PRISTAGARNA:


2015 Laleh Pourkarim

Motivering: ”Laleh får 2015 års Frihetston för att hon med sin unika röst talar till flera generationer men också för att hon är en lysande representant för fritt tänkande och frispråkiga människor med en självklar känsla för rättvisa. Hennes musik är både fri och befriande, den träffar åhöraren i hjärtat och väcker tanken.”


2014 Rickard Söderberg

Motivering: ”Rickard Söderberg skapar med sin röst konst på högsta nivå, men han använder också sin starka stämma för att stå upp mot orättvisor och kämpa för allas rätt att höras och synas i samhället oavsett politisk, religiös eller etnisk bakgrund, kön och sexuell läggning.

Rickard Söderbergs röst ger ett färgrikare Sverige.”


2013 Romska musiksällskapet

2011 och 2012 delades inte Frihetstonen ut.


2010 Gestaltensemblen

2009 Föreningen Music Against Violence